CORRESPONDÈNCIA OBJECTIU Nº1
Crec que és interessant fer un petit resum del diferents blocs amb que treballem l'educació socioemocional abans d'anar presentant algunes de les activitats que fem a l'escola per a que pogueu endinsar-vos amb més seguretat en aquest camí tan interessant.
El treball que estic duent a terme està fonamentat bàsicament en el model d'educació emocional de Bisquerra (2000):
Es tracta d’un model mixt: conjuga el desenvolupament de les competències emocionals i de les competències socials.
Intervenció psicopedagògica basada en el model de programes i de suport col•laboratiu.
Concepte d’Educació emocional:
“ Un procés educatiu, continu i permanent, que pretén potenciar el desenvolupament emocional com a complement indispensable del desenvolupament cognitiu, constituint ambdós, cognitiu i emocional, els elements essencials del desenvolupament de la personalitat integral”. (Bisquerra 2000, p.243)
Postulats fonamentals:
- Adquirir un millor coneixement de les pròpies emocions.
- Identificar les emocions en els altres.
- Desenvolupar l’habilitat de controlar les pròpies emocions.
- Prevenir els efectes perjudicials de les emocions negatives.
- Desenvolupar l’habilitat per a generar emocions positives.
- Desenvolupar l’habilitat d’automotivar-se.
- Adoptar una actitud positiva davant la vida.
- Aprendre a fluir (experiència positiva)
A partir d'aquests postulats he organitzat els següents blocs de treball:
BLOC AUTOESTIMA, AUTOCONCEPTE I AUTOCONFIANÇA (PENSAMENT POSITIU)
El desenvolupament de l'autoconcepte, l'autoestima i l'autoconfiança són elements essencials per al desenvolupament personal. L'autoconcepte coincideix amb el que "jo percebeixo" i l'autoestima és la part emocional.
Es considera que un alta autoestima és una visió saludable d'un mateix. Les persones que tenen una alta autoestima generalment treballen per a millorar les parts més dèbils de si mateixos.
BLOC HABILITATS SOCIALS (COMUNICACIÓ I ESCOLTA)
Les habilitats socials són totes aquelles maneres de fer o de comportar-se, verbals i no verbals, que serveixen per afavorir les relacions interpersonals.
Es poden anomenar com habilitats socials les següents conductes, entre d'altres,:
- Saber escoltar
- Saber demanar un favor
- Saber donar les gràcies
- Saber elogiar el que està ben fet
- Saber disculpar-se per alguna cosa mal feta
- Saber presentar una queixa
- Saber posar-se d'acord amb qui s'està en desacord
- Saber expressar els sentiments
- Saber rebre una crítica
BLOC RECONEIXEMENT D'EMOCIONS
Saber discriminar les diferents emocions és el pas previ i necessàri per a poder relacionar-nos, amb nosaltres mateixos i amb els altres. Reconèixer l'emoció que estem tenint, tristor, alegria, enuig... ens fa més capaços de gestionar-les d'una forma positiva.
BLOC GESTIÓ EMOCIONS (RESOLUCIÓ DE CONFLICTES)
Gestionar de forma eficaç les emocions implica resoldre conflictes. Cada dia se te'n presenten, més o menys greus segons la vivència que en tinguem. En aquestes edats tan primerenques, pel nivell de desenvolupament maduratiu dels xiquets és difícil que resolguin conflictes tal com la majoria d'adults esperem que ho facin, però iniciar-se en la gestió d'emocions és necessàri i possible.
BLOC RELAXACIÓ
Aprendre a relaxar-nos és una eina necessària per a poder viure positivament. Hi ha moments difícils al llarg de la vida i aconseguir relaxar-nos, fluir, fa que aquests moments passin d'una forma menys dessagradable.
Bibliografia i webgrafia:
http://perso.wanadoo.es/angel.saez/pagina_nueva_162.htm
http://213.0.8.18/portal/Educantabria/RECURSOS/Proyecto/SopoDOC/14__Competencia.pdf
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada