A continuació us presento una altra activitat que s'ha dissenyat per a tot el parvulari com a exemple dels diferents blocs (acord de la darrera reunió feta al cicle d'educació infantil)
Al parvulari hem confeccionat un rellotge emocional adaptat segons el nivell. Ara us mostro el que hem fet a P4, ja veureu que divertit és treballar amb les emocions!

Aquest és el rellotge de la classe on podem veure de forma global com estem en un moment determinat tots els companys. És important que reconeguin quina emoció estan tenint i veure també que al cap del dia podem canviar d'estat d'ànim, inclós sentir una dualitat d'emocions alhora (aquest darrer apunt segons el nivell maduratiu de cada xiquet/a)
Aquí podeu veure com cada alumne/a té el seu propi rellotge emocional on expressa com se sent en aquest moment.
En aquesta imatge podeu observar el treball d'una alumna que passa a paper a través de dibuix com se sent, la majoria estan quasi sempre contents, quin goig!
Ens hem fotos expressant algunes emocions, heu vist que content està!
Capacitats bàsiques
- Aprendre a ser i actuar de forma cada vegada més autònoma
* Progressar en el coneixement i domini del seu cos, en el moviment i la coordinació, tot adonant-se de les seves possibilitats.
* Assolir progressivament seguretat afectiva i emocional i anar-se formant una imatge positiva d'ell mateix i dels altres.
- Aprendre a conviure i habitar en el món.
* Comportar-se d'acord amb unes pautes de convivència que el portin cap a una autonomia personal, cap a la col·laboració amb el grup i cap a la integració social.
- Aprendre a pensar i comunicar.
* Progressar en la comunicació i expressió ajustada als diferents contextos i situacions de comunicació habituals per mitjà dels diversos llenguatges.
Objectius
- Reconèixer les emocions pròpies. ÀREA 1
- Reconèixer les emocions en els altres. ÀREA 1
- Expressar l'emoció a través del llenguatge verbal i plàstic. ÀREA 3
Continguts
- Reconeixement d'emocions pròpies. ÀREA 1
- Reconeixement d'emocions en els altres. ÀREA 1
- Expressió d'emocions. ÀREA 3
Descripció de l'activitat
L'activitat que aquí es presenta ha estat feta durant varies sessions:
1.- Presentació del rellotge emocional de la classe.
Hem confeccionat un rellotge emocional per a P4 amb quatre emocions: content/a, trist/a, enfadat/da i espantat/da, aquestes emocions estan representades per emoticons. A sota del rellotge hem fet unes columnes on cada alumne posa el seu nom segons se senti, el que ens serveix per fer una estadística.
2.- Confecció del rellotge emocional individual.
Cada alumne/a ha pintat i retallat el seu rellotge emocional.
3.- Com en sento ara?
Ells i elles expressen de forma visual quin és el seu estat d'ànim en un moment determinat col·locant la fletxa a l'emoticon corresponent. Després comparteixen amb el grup com estan i per què.
4.- Dibuix de com estic i el per què.
De vegades, a més d'expressar el nostre estat d'ànim amb el rellotge i verbalment fem un dibuix que representa la nostra emoció.
5.- Ens fem fotos!
Quan treballem una emoció també ens fem fotos expressant aquella emoció.
Metodologia
Quan es presenta un activitat nova a l'aula solem fer dues coses molt importants:
- Esbrinar els coneixements previs que tenen els xiquets i xiquetes sobre el tema que ens ocupa (per saber per on tenim que començar), i
- Motivar els i les alumnes envers l'activitat.
1.- Presentació del rellotge emocional de la classe.
Presentem la cartellera del rellotge emocional com un esdeveniment important, els xiquets/tes arriben a la classe i veuen un llençol que tapa alguna cosa gran... Què pot haver-hi amagat? Pot ser una cosa menuda o gran? Fa soroll?... Després de jugar una estona a fer hipòtesis treiem el llençol i observem el que hi ha: què és això? per a què pot servir?...
A continuació expliquem què es un rellotge emocional i per a què serveix, primer ho fem a tall d'exemple les mestres i després ja surten voluntaris, un cop la mecànica està entesa ja podem fer funcionar el rellotge quan i com vulguem. Per fer-ho més interessant i pràctic decidim que cada emoció estigui representada per un color a més d'un emoticon, ho decidim entre tots.Respecte a l'estadística els nostres alumnes ja coneixen la mecànica i no cal inicidir-hi més.
2.- Confecció del rellotge emocional individual.
Els ensenyem un rellotge emocional ja confeccionat (seguint els mateixos criteris pactats en la cartellera del rellotge emocional de la classe), el de la mestra i llavors els expliquem que cadascú hem de fer-nos el nostre. Som les mestres qui, un cop els xiquets i les xiquetes han pintat el rellotge i han enganxat els emoticons, plastifiquem el rellotge i posem l'agulla.
3.- Com en sento ara?
Cada membre del grup posa al seu rellotge com se sent en aquest moment i expressa també oralment com se sent i per què. Una anecdota interessant fou la d'una alumna, Francesca, que va explicar que estava contenta perquè havia tingut una germaneta, la mare es va posar molt contenta quan li vam explicar!
4.- Dibuix de com estic i el per què.
Ocasionament també plantejem que els xiquest/tes expressen en un dibuix i per escrit com se senten. El fet que siguin capaços de relacionar certs traços amb una emoció concreta (per exemple el semicercle cap a dalt associat a somriure) ens ajuda al procés de reconèixer emocions, no només en un mateix sinó el els altres, que és molt important per a poder relacionar-nos de manera saludable.
5.- Ens fem fotos!
Posem la cara de l'emoció que estem treballant i fem un clic! Després treballem amb la imatge de diverses formes (peu de foto, memory emocional, inventem històries...)
Aquesta activitat sembla molt fàcil però no ho és, hi ha alguns alumnes als que els hi costa expressar facialment algunes emocions i hem de practicar, mirem als companys, ens mirem al mirall i fem ganyotes, és molt divertit!
Agrupament
Gran grup i individual
Recursos
Personals
Alumnes
Materials
Rellotge emocional, material fungible, càmera de fotos.
Organitzatius
Espai: l'aula.
Temps: la sessió varia en funció del desenvolupament de la l'activitat, orientativament entre 30' i 40'.
Avaluació
La mestra observa com es va desenvolupant l'activitat i si cal intervé, però intentem que sigui el menys possible.
Els alumnes verbalitzen l'emoció que senten i la comparteixen amb els companys.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada